fredag 8 maj 2015

Lite intryck av Helsningfors med Silja line.

I måndags styrde jag färden mot Stockholm och Värtahamnen. Skulle kliva på Silja Serenade för transport mot Helsingfors. Skall inflicka att jag har aldrig åkt Finlandsbåten. Bara att komma in på båten var grymt häftigt, var som att stiga in i ett varuhus högt i tak och med fina butiker ect.
Hytten var bekväm och personalen var super trevlig. Båten levde helt klart upp till de förväntningar jag hade, fanns det mesta för de flesta. Och maten var mycket bra.
På hemresan åkte jag med Silja Symphony, och samma där trevlig personal, bra hytt och toppen utbud av nöje och show.

Skulle kunna skriva spalt meter om båtarna, men rekommenderar er att ta en tripp. Hade även ett dygn i Helsingfors och bodde på Scandic Marski. Fina rum och super trevligt mitt i smeten, dock stördes jag inte av trafik eller annat oväsen. Tummen upp!

Helsingfors som stad tyckte jag mycket om, en skön blandning av arkitektur, medans jag gick och strosade gatorna upp insåg jag att jag har absolut noll koll om Finlands historia mm. Men även i denna otroligt fina huvudstad hittar man det mesta som passar de flesta och lite till. Var inne i Stockmanns ett varuhus på 8 el 9 våningar där våningsplanen var gigantiska med ett oerhört utbud, faktiskt så mycket att jag inte ens orkade gå igenom allt. Blev mej övermäktigt! Priser vissa saker billigare och andra dyrare.

Maten var helt otrolig, nu är jag lite av en köttmänniska och vill absolut ha bra kött. Och det fick jag vällagad som jag vill ha den och med ett stort utbud av tillbehör. Men andra ord perfekt för en ikke potatis älskare som jag två tummar upp för det!

Men istället för att jag skall ordbaja mer så bjuder jag på lite bilder.

Promenaddäck fr. ovan

Stockholmsskärgård

Stationshuset i Helsingfors byggt i sten

Härliga byggnads kontraster

Och självklart en matbild en härlig sallad istället för potatis :)

Salutorget tråkigt med vädret men men

Helsingfors Domkyrka

Den otroligt fina branta stentrappan upp. 

Vy över Helsingfors från toppen av trappan

Helsingsfors från båten

Lite extra mys i hytten bubbel och frukt

Östersjön i skymmning

Östersjön i solnedgång

Ja det var min lilla tripp, och jag vill absolut åka igen om tillfälle ges.
Ha nu en fin fredag och helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar